کد خبر : 2125
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۶:۳۱

بلای سیلک بر سر ویگل

بلای سیلک بر سر ویگل
این روزها اما خبر می‌رسد که شهرک صباحی بیدگلی، جادۂ دسترسی تازه ای از انتهای این شهرک در بلوار ویگل به سوی جادۂ کنارگذر احداث می‌کند؛

دیدبان کویر – مهدی آریا: سایت باستانی شناسی و تاریخی معروف به ویگل، محوطه ای ارزشمند از دوره های پیش و پس از اسلام است که گویا تا قرن هشتم و نهم هجری دایر بوده و چه بسا یکی از موقوفاتی باشد که در دو وقفنامه قدیمی مسجد میرعماد کاشان از آن نام برده شده است.

سرمایه‌ای پر ارزش و کم نظیر که می‌تواند بسیاری از ناشناخته‌های اجتماعی، فرهنگی و مردم شناختی ساکنان منطقه کویری کاشان و آران و بیدگل را آشکار کند.

این روزها اما خبر می‌رسد که شهرک صباحی بیدگلی، جادۂ دسترسی تازه ای از انتهای این شهرک در بلوار ویگل به سوی جادۂ کنارگذر احداث می‌کند و این جاده از حریم درجه یک محوطه سایت باستانی ویگل و آتشکده بی نظیر آن که به جا مانده از دوره ساسانیان می باشد، عبور می‌کند.

علی ادهمی، دبیر انجمن میراث فرهنگی صباحی در گفتگو با پایگاه خبری دیدبان کویر در مورد احداث این جاده از کنار سایت تاریخی ویگل گفت: پیرو نامه مورخ ۱۴۰۲/۹/۸ در خصوص تصویب این جاده و ابلاغ ضوابط حریمی به هیأت امنای شهرک، عبور وسائل نقلیه سنگین و نیمه سنگین، نصب دکلهای تاسیساتی و تبلیغاتی و … بر طبق بندهای ۸ و ۱۲ همین مجوز ممنوع است.

وی افزود: در حال حاضر ماشین‌های سنگین جاده سازی در حال فعالیت هستند و هیچ نهادی اقدامی انجام نداده است که این موضوع با مجوزهای مربوطه، تناقض تام دارد و با احداث جاده، عملا عبور ماشینهای سنگین، نصب دکلهای تاسیساتی و تبلیغاتی گریز ناپذیر خواهد بود.

ادهمی تصریح کرد: نمی‌دانیم چه مسایلی در کار است که در میان هکتارها زمین منابع طبیعی، الزام بر این است که حتما خط عبوری از میان حریم درجه یک این سایت تاریخی انجام شود؟ چرا باید قسمتی از تاریخ و فرهنگ مردم این منطقه در معرض خطر برای احداث یک جاده قرار گیرد؟

دبیر انجمن میراث فرهنگی صباحی خاطرنشان کرد: چه ضمانتی وجود دارد که پس از احداث جاده و کاربریهای تجاری و غیر تجاری، سرنوشت سایت ویگل مثل سایت باستانی سیلک خدشه دار و در معرض خطر قرار نگیرد؟ و یا در آینده آزادسازی حریم و حتی عرصه باستانی با صرف میلیارها تومان نیز امکان پذیر نباشد؟

علی ادهمی در ادامه گفت: اگرچه این جاده می‌تواند در ظاهر جوابگوی برخی نیازهای حال هیأت امنای شهرک باشد اما در آینده‌ای نه چندان دور بلای خانماسوز سایت ویگل خواهد بود و آن زمان با ارزش افزوده زمینهای طرفین جاده، هیچ راه بازگشتی در کار نخواهد بود و گره‌ کوری بر مشکلات شهرسازی و میراثی شهر افزوده خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: سرمایه‌گذاری و تداوم کاوشها و به راه افتادن موزه باعث می‌شود نگاه بیشتری به این نقطه جلب و علاوه بر حضور گسترده گردشگران، زمینه ثبت جهانی آن نیز فراهم شود. ولی بدون شک، احداث جادۂ تازه، مانعی بزرگ در ثبت جهانی آن خواهد بود و مردمان منطقه فرهنگی آران و بیدگل و کاشان را از این نعمت بی بهره خواهد ساخت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.